Matrix - selvassociation?

forum about Logic Group (ZHC5010)
Besvar
Drchip

Matrix - selvassociation?

Indlæg af Drchip »

Hej,

Jeg bruger matrix dæmperen på knap 1 til at styre lys i køkken.

Knap 4 skal via associationer styre 2 Fibaro dimmere (stue og bord) samt lyset i køkkenet. Knap 4 styrer de 2 fibaroer fint, men den vil ikke styre dæmperen i sig selv (endpoint 5) via associationer. Nogen der oplever det samme? Evt en løsning?

Morten
Morten H. Nielsen
Geografisk sted: Danmark

Re: Matrix - selvassociation?

Indlæg af Morten H. Nielsen »

Jeg styrer dæmperen fra knap 3 med HomeSeer events. Det virker godt. Jeg har aldrig prøvet det med associations.

Jeg har tre dæmpnings niveauer på den måde.
Mvh
Morten
Brugeravatar
perbau
Geografisk sted: Nyborg, DK

Indlæg af perbau »

Drchip skrev:Hej,

Jeg bruger matrix dæmperen på knap 1 til at styre lys i køkken.

Knap 4 skal via associationer styre 2 Fibaro dimmere (stue og bord) samt lyset i køkkenet. Knap 4 styrer de 2 fibaroer fint, men den vil ikke styre dæmperen i sig selv (endpoint 5) via associationer. Nogen der oplever det samme? Evt en løsning?

Morten
Skal du ikke bare ændre det til at at knap 4 styrer dæmpere via parameter 1?Billede

Sendt fra min ONEPLUS A5010 med Tapatalk

/Per
Drchip

Indlæg af Drchip »

Hej Per,

Dæmperen er styret af knap 1 (hvis jeg kun vil styre lyset i køkkenet). Hvis jeg skifter den til knap 4 mister jeg muligheden for kun at styre køkkenlyset alene. (knap1=køkken, knap2=spisebord (associeret til fibarodimmer1), knap3=stuelys (associeret til fibarodimmer2), og knap4 = tændt alt / sluk alt).

Problemet er knap 4. Den slukker/tænder fint spisebord og stue, men den vil ikke styre relæret i sig selv.

Morten
Brugeravatar
perbau

Indlæg af perbau »

Jeg tænker ikke at en Z-wave enhed er i stand til at sende til sig selv.

/Per
Morten H. Nielsen

Jeg har spurgt Logic Group, om de havde en kommentar. Det havde de heldigvis. :-)

"Jeg er ikke sikker på at jeg forstår ham helt, men den interne lysdæmper i MATRIX kan styres af alle 4 knapper fuldstændigt vilkårligt (også af flere knapper samtidig) ved hjælp af konfigurationsparameter 1 (som der er en der ganske rigtigt har skrevet), det er en bitmaske parameter, så man sætter blot det bit for den/de ønskede knapper der skal styre den interne lysdæmper.

I Z-Wave kan man ikke lave en turn-around binding (associering til enheden selv), det er desværre ikke muligt.

Hvis det er en sluk/tænd-alt funktion man ønsker, så sætter man associeringerne i det pågældende endpoint, samt også det pågældende bit i parameter 1 til at styre den interne lysdæmper – f.eks. hvis knap 1 og knap 4 skal bruges så er det bit 1 og bit 4 (1 + 8 ), altså værdien 9 der skal skrives i parameter 1. "
Mvh
Morten
Brugeravatar
perbau

Indlæg af perbau »

Det kunne se ud som om en "lille"opdatering af manualen kunne være på sin plads så.

Eller rettere, det står jo faktisk at det er en bitmaske.

/Per
Morten H. Nielsen

De Logic Group bitmøstre bliver hurtigt lidt kryptiske. Selv for en som mig der lever af bits. :-)

Jeg tænkte på det, da jeg legede med knap farver. Men jeg kunne ikke komme på en bedre måde at skrive det i manualen dengang. :-|
Mvh
Morten
Drchip

Indlæg af Drchip »

Fantastisk. Så virker det som det skal. Tak for hjælpen.

Havde heller ikke selv lagt mærke til det med bitmaske, men det var lige det der skulle til. Parameter 1 opdateret til værdi 9, så knap 1 og 4 begge styrer det interne relæ, og så 2 associeringer til de andre lys.

Morten
Besvar