ZBA 7140 som remote.

forum about Logic Group (ZHC5010)
Besvar
Morten H. Nielsen
Geografisk sted: Danmark

ZBA 7140 som remote.

Indlæg af Morten H. Nielsen »

Jeg prøver to ZBA 7140 i en 3D printet ramme som remote.

De var nemme at få på Homeseer. 1 tryk på knappen i midten under tangenterne.

Jeg fik root, battery og central scene devices.

Central scene viser 4 keys, der viser 1,2,3 tryk, hold og release.

De er opsat non-secure. Jeg har alt for mange gamle enheder til secure.

ZBA falder meget hurtigt i søvn, så for at sætte associations, skal der trykkes to gange på knappen i midten under tangenterne. Det er vist for længe side, jeg sidst har sat Z-Wave op. Jeg har gevladigt svært ved at time de to tryk.

Jeg har den udfordring, at HS3 ikke kan associere til endpoints. Så min ZDB, der har dimmeren på endpoint 5, må jeg sætte op som events på Homeseer. Det er nemt nok og virker fint, men nu er opsætningen afhængig af, masteren kører, og jeg vil mene, der er for meget forsinkelse til dim. Jeg kan bedre lide direkte association, det er mindre sårbart. I event setup har jeg opgivet dim. 1 tryk = on, 2 tryk = off, 3 tryk = 50%. Så må vi se, om hvordan det virker i dagligdagen.

Events opsætningen har den fordel, at der er sync af tilstand. I den direkte association kender ZBA ikke tilstanden på devicet, da den sover, når signalet kommer. Så der vil jeg skulle trykke to gange, hvis tilstanden er ude af sync. Hvem ved, måske kører jeg det hele via events om nogle måneder?

Direkte association er sat op til TBK og Philio plugin switch, Innovus dimmer og Fibaro indbygnings dimmer.

Jeg er ret spændt på, om jeg kan vænne mig til at samle den op fra bordet. Umiddelbart vil jeg mene, den er "for svær" at få fat i. Så det kan være, jeg skal til at lære at ændre stl filer. :-| Lige i den sammenhæng er det ikke en fordel, ZBA er et lækkert tyndt device. :-)

For at give en ide om størrelsen har jeg vedlagt et billede, hvor den ligge sammen med en Innovus Smoothremote og en Aeon minimote.

Som skrevet før af en anden. Der er ikke så meget at sige om ZBA. Den virker bare. :-)

De udfordringer, jeg har, ligger i at batteri devices sover for at spare på strømmen, og at HS3 ikke kan endpoints. Vi har levet fint med den slags udfordringer (sync og forsinkelse, når det skal over master events) de sidst mange år, så det gør vi sikkert også med ZBA. Men det vil da være bedre, hvis de ikke var der.

Er der nogen af jer, der har sat ZBA op med HS4 og endpoints?

Jeg har en plan om, jeg snart skal i gang med min HS4 licens, men det er lidt hårdt for nerverne bare at opgradere og håbe. :-| Det kører jo klippe stabilt nu.

Jeg prøver at huske at skrive videre her i tråden, når jeg brugt remoten noget tid. Lige nu er det bare sat op ikke brugt i dagligdagen.

3_remotes.jpg
3_remotes.jpg (32.22 KiB) Vist 1648 gange
Mvh
Morten
koburg

Re: ZBA 7140 som remote.

Indlæg af koburg »

ZBA falder meget hurtigt i søvn, så for at sætte associations, skal der trykkes to gange på knappen i midten under tangenterne. Det er vist for længe side, jeg sidst har sat Z-Wave op. Jeg har gevladigt svært ved at time de to tryk.
jeg syntes det er lige modsat den er vågen længere end som andre remotes jeg har prøvet.

Jeg kører HS4 pro og stort set alle mine zwave enheder er min 500. jeg syntes at det går ret snappy med at sende kommander til master. for jeg vil ikke vente på der sker noget så jeg var ret positiv med dette.
De er opsat non-secure. Jeg har alt for mange gamle enheder til secure.
secure virker heller ikke ordentligt endnu det kommer først med deres nye hs4 zwave plugin engang i foråret hvor de bruger en ny SDK fra sigma hvor de får det hele foræret da homeseer indtil nu skal programmere det helt selv.
Jeg har en plan om, jeg snart skal i gang med min HS4 licens, men det er lidt hårdt for nerverne bare at opgradere og håbe. :-| Det kører jo klippe stabilt nu.
Når du vil opgradere til HS4 så er det stadig hs3 zwave plugin der bruges. en af de ting jeg har opdaget ved hs4 er at mange af de ting såsom at lave en virtual device den bliver ikke oprettet korrekt i hs4. så den kan virke ordentligt.
Der skal man hen og skrive http stien til det gamle interface som stadig kan kaldes hvis man ellers kender hvad man skal skrive.
der er også under events hvor hvis man bruger det nye interface kan ødelægge ens events hvis man f.eks bruger Sonos til at snakke så skal man ikke åbne en event i hs4 for så er den ødelagt man skal der både oprette og rette i det gamle interface.
Events opsætningen har den fordel, at der er sync af tilstand. I den direkte association kender ZBA ikke tilstanden på devicet, da den sover, når signalet kommer. Så der vil jeg skulle trykke to gange, hvis tilstanden er ude af sync.
ja ang sync ret irriterende at man skal trykke 2 gange MEN hvordan løser du det med matrix zdb kan du få sync til at virke og hvordan imellem en power plug og zdb for der har jeg samme udfordring ?
Morten H. Nielsen

Det lyder da som om, det ikke haster voldsomt med at komme på HS4? Min umiddelbare plan er juleferien, men nu får vi se. Jeg har "lidt" meget forskelligt på. Enocean ryger meget snart. Ikke flere energi høste devices her. Den slags skal jo gøres inden upgrade.

Hvad er den hemmelige besværgelse til det gamle interface? :-)

I HS3 events skal man passe på med at kopiere events, det går tit galt. Er det det, der er flyttet med over i HS4? Jeg har de sidste år troeligt lavet alle events fra bunden, så virker alting.

TBK enhederne melder ikke tilbage, så der virker sync generelt ikke. Jeg skulle lige til at skrive, ZDB virker fint, men jeg kan se, den er ude af sync nu. :-| Det skal jeg da have kigget på. Det er noget med en gruppe til HS, så vidt jeg husker...........
Mvh
Morten
Morten H. Nielsen

Jeg ved ikke hvilken af dem, der er den geniale. Jeg smed bare dem begge to på.

Group 2 endpoint 5 og Group 14 uden endpoint associeret til Homeseer, så kender Homeseer tilstanden på ZDB.
Mvh
Morten
koburg

Indlæg af koburg »

ja gruppe 14 ser ud til at værre svaret.

det med events nej altså hvis du f.eks laver en event med specielle ting som sonos hvor den bruger
speaker config. så skal den laves fra bund i game hs3 UI.

hvis du så lige vil se den under hs4 og uden at tænke over det. og lige går ind og åbner denne event så sletter den lige alt med speaker
etc. så skal man forfra.

det er ikke ordenligt understøttet / lavet endnu. så man kan slet ikke lave sådan en event i ren hs4 UI

der er forskellige eksempler på andre ting også ligesom virtuel devices.

dem som siger deres gamle setup bare kører er nok fordi de ikke laver så mange forskellige ting og måske bare har opgraderet og ikke
har skulle ændre /lave noget.

normale events virker fint.

for at se ny/gammel hs4/hs3 event side skal man f.eks

http://xxxxxxxxx:8899/devices.html HS4
http://xxxxxxxxx:8899/devices HS3

det er dog ikke lige logisk men jeg tror hvis du skriver dine gamle hs3 sidder ned burde de kunne bruges.
Morten H. Nielsen

Hmm det lyder ikke helt trygt. :-| Tak for info.
Mvh
Morten
lurendrejer

Indlæg af lurendrejer »

koburg skrev: 02 dec 2020, 21:04 ja gruppe 14 ser ud til at værre svaret.

det med events nej altså hvis du f.eks laver en event med specielle ting som sonos hvor den bruger
speaker config. så skal den laves fra bund i game hs3 UI.

hvis du så lige vil se den under hs4 og uden at tænke over det. og lige går ind og åbner denne event så sletter den lige alt med speaker
etc. så skal man forfra.

det er ikke ordenligt understøttet / lavet endnu. så man kan slet ikke lave sådan en event i ren hs4 UI

der er forskellige eksempler på andre ting også ligesom virtuel devices.

dem som siger deres gamle setup bare kører er nok fordi de ikke laver så mange forskellige ting og måske bare har opgraderet og ikke
har skulle ændre /lave noget.

normale events virker fint.

for at se ny/gammel hs4/hs3 event side skal man f.eks

http://xxxxxxxxx:8899/devices.html HS4
http://xxxxxxxxx:8899/devices HS3

det er dog ikke lige logisk men jeg tror hvis du skriver dine gamle hs3 sidder ned burde de kunne bruges.
Hejsa :)
Jeg er helt uforstående, kører du på den seneste version?

Jeg har lavet mange virtuelle devices under hs4...
Besvar