Hvordan læser kontakten hvad status den er i? (Matrix ZDB-5100)

forum about Logic Group (ZHC5010)
Besvar
DaffyDuck

Hvordan læser kontakten hvad status den er i? (Matrix ZDB-5100)

Indlæg af DaffyDuck »

Nu lykkedes det at få flyttet lysdæmperen til en anden kontakt, og få styr på led lyset¨s farver, både når det er tændt og når det står standby.

Takket været god hjælp fra Morten, jeg prøver også at notere lidt notater, så man kan huske hvilke parametre jeg har sat.

Men nu kommer næste øvelse, og jeg har siddet og læst manualen grundigt, men synes ikke lige jeg kan gennemskue den opgave?

Jeg vil jo gerne have, at når jeg f.eks. tænder for den lysgrupper der hører til Knap 2, så lyser lampen f.eks. grøn i kontakten. Når jeg trykker på knappen virker det fint. Men jeg savner et status signal mellem kontakt og telefon app
Med venlig hilsen

Lars Enøe

lurendrejer

Re: Hvordan læser kontakten hvad status den er i? (Matrix ZDB-5100)

Indlæg af lurendrejer »

Så skal der sendes kommandoer fra knappen, til controlleren også.

Morten H. Nielsen
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten H. Nielsen »

I HomeSeer fortæller "Central scene" devicet, hvilken knap der er trykket på og hvor mange gange. Men jeg aner ikke, hvordan det ser ud i Home center 3

Rigtige associations giver feedback. Men det driller tit.
Mvh
Morten

koburg

Indlæg af koburg »

går ud fra du stadig kun bruger matrix til at tænde for en lampe(r) som den er koblet til.

så skal du lige tjekke at din controller er associeret korrekt det ikke altid den bliver det fra start.
2F41D42B-D9BA-492A-83E9-DAADE36469AE.png
2F41D42B-D9BA-492A-83E9-DAADE36469AE.png (120.51 KiB) Vist 348 gange
1. din controller skal værre associeret til gruppe 1 med endpoint 0(nogen gange er der ikke et 0 så står der bare ikke noget).

2. hvis den er det så skal du associere enten gruppe 5 el 6 til din controller også med endpoint 0.

men prøv først at tjekke punkt.1 nogen gange er det nok ellers er det de 2 andre der sker normalt ikke noget ved at associere begge (5 og 6).

tag evt screen shot det gør det nemmere at se med hvad der sker.

DaffyDuck

Indlæg af DaffyDuck »

Hey, er stadig temmelig ny i det her, og har ikke haft så meget tid til at lege med det før idag.

Jeg bruger Matrix kontakten til at tænde for lampen, men også tit telefonen. Sommetider tider også ved at trykke direkte på lampen.

Uanset om jeg bruger direkte lampen, eller telefonen. Så har controleren styr på, hvad status lampen er i. Så den del er der styr på.

Men tænker jeg mangler at parre et eller andet med Matrix, så den også får af vide hvilken status lamper er i, om den er tændt/slukket?

Her er et screendump af hvad grupper Matrix er sat til

Jeg kan forøvrigt slet ikke sætte Matrix til 5 eller 6, men en gruppe 8 kan lade sig gøre?
Vedhæftede filer
Grupper Matrix.jpg
Grupper Matrix.jpg (109.83 KiB) Vist 216 gange
Med venlig hilsen

Lars Enøe

DaffyDuck

Indlæg af DaffyDuck »

Takket være Lurendrejer, så begyndte jeg at få forståelse for, at jeg også skal tilføje grupper på selv lampen og ikke kun på min matrix kontakt.

Men nu er jeg dælme gået død igen.

For ved ikke om der er noget der brænder sammen, eller der er timeout

På selve den ene lampe enhed der tilføjer jeg gruppe 3, og YES det virker, når jeg trykker på mit plugin, lyser lampen oppe i Matrix.
Så prøver jeg mobil app, der virker det så ikke i. Så prøver jeg at ændre til Multichannel YES, nu virker begge dele. Når jeg tænder via app, så tænder lmapen også i matrix. Fint tænker jeg, så kan jeg godt fortsætte til de andre enheder, og vupti, nu er der intet der virker .
Hvad er der så galt denne gang?? Har i nogle ideeer
Vedhæftede filer
2.jpg
2.jpg (29.3 KiB) Vist 213 gange
1.jpg
1.jpg (30.58 KiB) Vist 213 gange
Med venlig hilsen

Lars Enøe

Morten H. Nielsen

Z-wave net klumper nemt til, når man gør mange ting i hurtig rækkefølge. Så inden du erklærer det underligt, så hav lige i baghovedet at tage det meeegt roligt med dine tryk.

Her i huset er der altid noget, der driller, når jeg skal vise folk et eller andet. Det sker praktisk taget aldrig i dagligdagen. Der går der jo timer mellem, jeg tænder og slukker ting. :-)
Mvh
Morten

DaffyDuck

Indlæg af DaffyDuck »

Hej igen

Du har ret Morten, jeg er begyndt at tage det mere stille og roligt :D

Men jeg har altså ikke helt fattet systemet, for nu har jeg næsten fået det til at virke, men tror jeg alligevel gør det lidt forkert.

Nu tager jeg lige et eksempel.

Matrix kontakt 1 er sat til at tænde fjernsynet med en plugin. Det virker som sagt ganske fint, når jeg trykker på Matrix kontakt. Jeg har så sat plugin til Group 3 først.

Når jeg så tændte TVét så skete der ikke noget på Matrix. Først når jeg så rent faktisk tændte tvét og anlægget fysisk. Der fandt jeg så ud af at den måler strømforbrug, så tændte den.
Nu har jeg så tilføjet Group 2 on/off. HVis jeg trykker fysisk på Plugin så lyser lampen også i Matrix.

Så nu virker det rent faktisk, men jeg har en sektion i stuen, der ikke bruger strøm nok, selvom det er tændt og aktiv, så der lyser Matrix ikke.

Men det er så derfor jeg skriver, at jeg tror jeg sætter det forkert op. For her der det vist snak mellem kontakterne uden om Home Center 3.

Jeg gad jo godt det hele gik igennem Home Center 3, for det er jo sjovt når jeg trykker på noget, så kan jeg se det inde i Mobil app med det samme. Så tror stadig der er lidt kommunikation jeg ikke har forstået endnu.

Håber det gav mening det jeg skrev.
Vedhæftede filer
3.jpg
3.jpg (108.56 KiB) Vist 200 gange
Med venlig hilsen

Lars Enøe

Morten H. Nielsen

Der er normalt en gruppe på enheder til tilbagemelding. Tit kan der kun være en enhed i den gruppe. Er din stue sektion på en Z-Wave enhed?
Mvh
Morten

DaffyDuck

Indlæg af DaffyDuck »

Stuen består af 3 plugin fra Fibaro. En til Sofagruppe, en til reol Syd, og en til TV. Og så er der så nogle lamper med lysdæmpning som Matrix styrer.

Matrix har jeg kodet til at hver enhed har hver sin knap. Men jeg kan tænde hele stuen inde i min telefon, hvis det er det du tænker på. For alle enheder er tilmeldt, at de hører til Stuen?
Med venlig hilsen

Lars Enøe

Morten H. Nielsen

Hvis det styres af Z-wave enheder, må der være en gruppe for tilbagemelding, du skal have forbundet til HC3. Hvis du er uheldig kan den gruppe kun have en enhed, så du skal vælge mellem HC3 og Matrix for tilbagemelding.
Mvh
Morten

DaffyDuck

Indlæg af DaffyDuck »

Hmm, nogle gange starter jeg, og andre vist for nørdet :lol:

For lige at give en update på mine problemer.

Jeg nulstillede Matrix til Fabrik :roll:

Og så fandt jeg sørme ud at min HC3 er god til Scener.

Jeg har været inde og rette 2 parametre inde i Matrix, men ellers har jeg faktisk kunne lave en masse scener inde i HC3 og få kontakterne til at lyse og opføre sig som de skal. Der er HC3 faktisk en god hjælp, , netop med at styre kontakt trykket på Matrix. Uanset om det er korte, lange, eller op og ned tryk. Så skriv, hvis i selv knokler med det
Med venlig hilsen

Lars Enøe

Besvar