Ændring af knap til lysdæmpning (Matrix ZDB) (Løst)

forum about Logic Group (ZHC5010)
Besvar
DaffyDuck

Ændring af knap til lysdæmpning (Matrix ZDB) (Løst)

Indlæg af DaffyDuck »

Hej med jer :D
Nu er jeg gået all-in, og skal til at lege lidt i huset. SÅ har købt mig en Fibaro Home Center 3, og havde nogle Fibaro Wall Plug i forvejen. Dem har jeg så fået til at virke.

Nu har jeg så købt en Matrix ZDB kontakt.

Der har jeg nogle lamper på der kan lysdæmpes. Men jeg vil meget gerne flytte lysdæmpningen fra Knap 1 til 4, men selvom jeg har læst manualen, så kan jeg ikke lure hvordan jeg flytter lysdæmpningen til 4?

Jeg har ikke nogle problemer med at assicoere de andre knapper til mine Fibaro enheder, men kan dælme ikke lurer hvordan jeg laver om på det.

Og så kunne jeg godt tænke mig at lege lidt med farvene på knapperne, men kan heller ikke lige lure hvordan det virker.
Og ja, jeg er lidt nybegynder, men håber på lidt hjælp :-)
Senest rettet af DaffyDuck 30 aug 2020, 10:37, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen

Lars Enøe

Morten H. Nielsen
Geografisk sted: Danmark

Re: Ændring af knap til lysdæmpning (Matrix ZDB)

Indlæg af Morten H. Nielsen »

Hej DaffyDuck.

Så vidt jeg kan se, skal du bare sætte parameter 1 til 8 for at flytte betjeningen.

Fra manualen:

"Parameter1, Parameterstørrelse 1 byte.
Betjeningsknap til lysdæmper.Denne parameterangiver hvilke betjeningsknapper der skal kunne styre den indbyggede lysdæmper.Parameteren er en bitmaske hvor de enkelte værdier kan lægges sammen, så man derved kan have flere betjeningsknapper til at styre lysdæmperen.

0 Ingen lokal betjening af lysdæmper.
1 Betjeningsknap 1 styrer lysdæmper.(Standard)
2 Betjeningsknap 2 styrer lysdæmper.
4 Betjeningsknap 3 styrer lysdæmper.
8 Betjeningsknap 4 styrer lysdæmper."

Jeg er Homeseer bruger, så jeg kender ikke Home Center 3.

Farverne er lidt et mareridt at lege med på Homeseer, jeg har været i gang. :-) Det er et bit mønster man sætter med decimal tal. Jeg håber, Home Center 3 har noget indbygget til dig. Her er lidt fra mine noter, da jeg legede for et godt stykke tid siden: (Jeg håber ikke, der er fejl i noterne. :-| Jeg fumlede en del rundt.)

Parameter 10 sat til 1. Udvidet LED styring.

Parameter 21 sat til 0 direkte styring af LED farver.

Nu kan LED 1 styres direkte fra HomeSeer events.

32512 er default udlæst fra parameter 38.

‭32512 = 111 1111 0000 0000‬ må læses fra højre mod venstre. og så med 2 "skjulte" byte 0 til venstre.

Så er rød 127 111 1111 0000 0000 0000 0000 0000 0000 = ‭2.130.706.432‬

Paste af cifre til HS fejler. Hvis man taster det ind, virker det hver gang.

hvis du vil have RGB? til fx. 255 0 255 0 så tryk HEX FF 00 FF 00, og brug tallet fra DEC i Windows lommeregner - programmør - dword.

Color picker bf005f. bf005f00 sætters i lommeregner. -1.090.494.720‬ giver lilla.
Mvh
Morten

DaffyDuck

Indlæg af DaffyDuck »

Hej Morten

Tak for dit svar, det med knappen havde jeg også læst mig til i manualen, men er lidt i tvivl om hvor jeg sætter den parameter ind.

Da jeg tilmeldte kontakten i Fibaro Center Home 3, dukker den op flere gange. Der dukker ID op med trykknap 1-4 foruden en til farverne. Men der dukker så også en mere op, til selve lysdæmpningen. Jeg har forsøgt at sætte parapeteren ind både ved lampen, men også ved den respektive knap. Men det hjælper ikke.

Jeg har smidt et par skærmdump med

Angående farverne, så synes jeg det er lidt underligt at arbejde med, jeg kan på web siden ændrer farver, eller også via mobil app. Men umiddelbart, så ændrer jeg bare farven sådan lige her g nu, jeg kan ikke finde nogle steder jeg f.eks. kan sætte, at hvis jeg tænder for lampen, så skal knappen lyse grøn

Med venlig hilsen
Lars Enøe
Vedhæftede filer
Billede3.jpg
Billede3.jpg (42.21 KiB) Vist 608 gange
Billede2.jpg
Billede2.jpg (85.19 KiB) Vist 608 gange
Billede1.jpg
Billede1.jpg (63.56 KiB) Vist 608 gange
Med venlig hilsen

Lars Enøe

DaffyDuck

Indlæg af DaffyDuck »

Hej Igen

Så blev problemet løst med at flytte lysdæmperen, Morten du havde ret i at jeg skulle sætte paratmeteren. Og nu er det gået lidt op for mig, at uanset hvilken del jeg vælger, så har det ingen betydning når man nørder med parametre.
Fik nørdet så meget, så jeg også kan få dioder til at lyse, når lampen er tændt, men der skal vist knokles videre :-)
Med venlig hilsen

Lars Enøe

DaffyDuck

Indlæg af DaffyDuck »

Hmm, Farverne har jeg lige opgivet i første omgang.

Jeg synes jeg læser og læser.

Men nu virker mineknapper, hvordan sætter man op, så hvis jeg tænder for noget f.eks. på min telefon. Så tænder led lyset også i knappen?
Med venlig hilsen

Lars Enøe

Morten H. Nielsen

Godt du fik styr på det. :-)

Farverne bliver man bims af et par gange. :-|
Mvh
Morten

DaffyDuck

Indlæg af DaffyDuck »

Hej Morten

Har du nogle gode ideer til hvordan man ændrer farverne, synes som sagt ikke der sker noget, selvom jeg har fundet parametrene for det.

Og som sagt en ting, der kunne være rart, var at knappen skiftet farve, når tingene er tændt, også selvom jeg gør det fra mobilen. Knan man det, jeg synes jeg har læst mig til det er noget med de skal snakke sammen enhederne?

Men må indrømme jeg er rart ny i,at skulle lave så meget programmering.
Med venlig hilsen

Lars Enøe

Morten H. Nielsen

Re: Ændring af knap til lysdæmpning (Matrix ZDB) (Løst)

Jeg kan ændre farverne direkte ved at sætte et parameter med Homeseer Events. På HS touch kan jeg lave en knap, der aktivere det event.

Farven holder kun til næste betjening.

Men vi bruger slet ikke farverne her i huset. Så jeg har ingen daglig drifts erfaringer.

Men at ramme den farve, man vil have, kræver "en aftens" fustrationer. Det bitmønster er noget drillesygt noget. Når først man har fundet det rigtige tal, er det nemt nok fremover.
Mvh
Morten

Besvar