ZigBee route mysteriet.

Morten H. Nielsen
Geografisk sted: Danmark

ZigBee route mysteriet.

Indlæg af Morten H. Nielsen »

Hej.

Er der nogen, der kan forklare mig, hvordan ZigBee vælger route?

Det er et totalt mysterie for mig, at en enhed med en velfungerende route pludselig ikke virker mere, fordi den har valgt at route via en enheden, den har meget dårlig forbindelse til, selvom den fint kan nå controlleren og tidligere har valgt en bedre route, dog uden at vælge den oplagte direkte adgang til controlleren.

Lige nu overvejer jeg, om jeg overhovedet kan bruge ZigBee. Det er ikke stabilt her, selvom jeg efterhånden har en del routebare enheder. Alligevel kommer jeg jævnligt ud for, at enheder vælger en route, der ikke virker?

Halvdelen af mine batteri enheder vælger at route via en Ikea LED driver, der står 5 cm fra RaspBee?? Da stømmen en dag røg fra den, lagde den halvdel af nettet sig ned.

Mine routebare enheder består mest af Hue pære og Ikea LED drivere, hvis det har betydning.

Problemet er mest generenede med Hue outdoor PIR og Ikea gardiner. Det betyder ikke så meget, at der smutter en temperatur måling ind i mellem.

Jeg har valgt at satse på Hue PIRen til udendørs brug. Men i øjeblikket virker det til at være en dårlig ide.
Mvh
Morten

erikmm

Re: ZigBee route mysteriet.

Indlæg af erikmm »

Morten H. Nielsen skrev:Hej.

Er der nogen, der kan forklare mig, hvordan ZigBee vælger route?

Det er et totalt mysterie for mig, at en enhed med en velfungerende route pludselig ikke virker mere, fordi den har valgt at route via en enheden, den har meget dårlig forbindelse til, selvom den fint kan nå controlleren og tidligere har valgt en bedre route, dog uden at vælge den oplagte direkte adgang til controlleren.

Lige nu overvejer jeg, om jeg overhovedet kan bruge ZigBee. Det er ikke stabilt her, selvom jeg efterhånden har en del routebare enheder. Alligevel kommer jeg jævnligt ud for, at enheder vælger en route, der ikke virker?

Halvdelen af mine batteri enheder vælger at route via en Ikea LED driver, der står 5 cm fra RaspBee?? Da stømmen en dag røg fra den, lagde den halvdel af nettet sig ned.

Mine routebare enheder består mest af Hue pære og Ikea LED drivere, hvis det har betydning.

Problemet er mest generenede med Hue outdoor PIR og Ikea gardiner. Det betyder ikke så meget, at der smutter en temperatur måling ind i mellem.

Jeg har valgt at satse på Hue PIRen til udendørs brug. Men i øjeblikket virker det til at være en dårlig ide.
Nej........kan ikke forklare, men kun komme med godt råd.

1. Køb nogle IKEA ekstender og sæt op
2. Par dine enheder fra hvor de skal sidde
3. Batteri sensore koblersig oftest på nærmeste strøm router (pære, ekstender etc.)
4. Jo flere enheder, jo bedre mesh
5. Zigbee er ikke iot verdens navle
5. Ikea zigbee (pærer + plugs) er i min verden ikke noget at råbe hurra for, jeg er gået væk fra Ikea (bortset fra deres ekstender) og det har forbedret mit netværk.
6. Kæberkun HUE nu, ja de er dyre, men nogen gange må man betale prisen. Sigma som laverHUE har også etbilligere alternativ, de skulle være lige så gode som HUE
Mvh
Erik M M

....nu med Home Assistant

majbom

Indlæg af majbom »

@erikmm tager du din GW med rundt, når du får nye enheder?

erikmm

Indlæg af erikmm »

majbom skrev:@erikmm tager du din GW med rundt, når du får nye enheder?
Nope, parre dem hvor de skal sidde, oftest (faktisk altid) kan min Conbee række hele huset.

Sent from my iPad using Tapatalk
Mvh
Erik M M

majbom

Indlæg af majbom »

erikmm skrev:
majbom skrev:@erikmm tager du din GW med rundt, når du får nye enheder?
Nope, parre dem hvor de skal sidde, oftest (faktisk altid) kan min Conbee række hele huset.

Okay, jeg synes bare de altid skriver at der ikke skal være ret langt (som i 15-20 cm) mellem enhed og GW

Morten H. Nielsen

Jeg har også læst, de skal være tæt på ved parring. Med Ikea gardinerne gælder det helt sikkert. De virker ikke, hvis der er mere end 5 cm eller sådan noget.

Men det vil ikke hjælpe her at parre dem lokalt. Mit problem er jo netop, at de HAR haft en fornuftig route, men har valgt at smide den.

Lige nu har jeg slukket et par Hue pære, mange enheder bruger uhensigtsmæssigt. Min ene Hue PIr og mit ene Ikea gardin har ikke oprettet en ny route i de par timer, der har været slukket. :-(
Mvh
Morten

Morten H. Nielsen

Jeg overvejer faktisk, om jeg skal bruge penge på en Weiser dobbelt switch. Jeg har et centralt sted, sådan en kunne montres. Men umiddelbart vil jeg hellere have en Z-Wave. Den er jo også en del billigere.
Mvh
Morten

Morten H. Nielsen

Erik: Har du links til alternativer til Ikeas LED driver/"lamper"?
Mvh
Morten

erikmm

Indlæg af erikmm »

Morten H. Nielsen skrev:Erik: Har du links til alternativer til Ikeas LED driver/"lamper"?
https://www.ikea.com/dk/da/p/tradfri-si ... -10400408/

Mvh
Erik M M

Morten H. Nielsen

Den Hue PIR smider simpelthen en god route. Den havde direkte forbindelse til deConz, nu går den via en Hue pære, den næsten ikke kan nå. :-(

Og så har jeg opdaget noget andet mystisk. Temp og lux kommer fint til HomeSeer, men PIR sender den ikke??????
Mvh
Morten

Morten H. Nielsen

"Hue Motion Sensor & Hue Outdoor Sensor

March 11, 2019

Software version: 6.1.1.27575

Fix for light level sensor issue observed by some users.
Reliability and behavioral improvements."

Min har "swversion": "6.1.0.25261". :-(

Men jeg skal vel bruge en Hue gate for at opgradere den?
Mvh
Morten

erikmm

Indlæg af erikmm »

Morten H. Nielsen skrev:"Hue Motion Sensor & Hue Outdoor Sensor

March 11, 2019

Software version: 6.1.1.27575

Fix for light level sensor issue observed by some users.
Reliability and behavioral improvements."

Min har "swversion": "6.1.0.25261". :-(

Men jeg skal vel bruge en Hue gate for at opgradere den?
Hue bridge ja, findes på Gul&Gratis til ingen penge

Mvh
Erik M M

Morten H. Nielsen

Jeg har et par V1. Kan de bruges?
Mvh
Morten

erikmm

Indlæg af erikmm »

Morten H. Nielsen skrev:Jeg har et par V1. Kan de bruges?
Dælme godt spørgsmål....ved det ikke, prøv prøv prøv BilledeBilledeBillede

Mvh
Erik M M

Morten H. Nielsen

Det bliver ikke lige nu. Jeg har lige smidt et par timer væk på at resette den og få den til at virke. Af en eller anden grund fik det en af de andre til at forsvinde fra nettet. :-(

Jeg håber, det er nogle særheder, man kan lære at håndtere. Lige nu er jeg ikke imponeret af ZigBee.
Mvh
Morten

Besvar