Rullegardiner

Andre ting vi kan snakke om
Besvar
DaffyDuck

Rullegardiner

Indlæg af DaffyDuck »

Halløjsa
Da soveværelset er ved at blive sat i stand, så ønsker jeg et nyt rullegardin. Gerne elsktrisk. Og noget jeg kan styre via z-wave (Home Center 3)
Jeg har kig på nogle gardiner der bruger Somfy som motor,ogle der ved om det er muligt at sætte noget til dem,så jeg kan styre det uden om deres styring. Havde tænkt mig at bruge Fibaroøs rulle garding styring
Med venlig hilsen

Lars Enøe

Morten H. Nielsen
Geografisk sted: Danmark

Re: Rullegardiner

Indlæg af Morten H. Nielsen »

Jeg bruger Ikea gardiner med Raspbee. Det setup er jeg godt tilfreds med.

Kan din HC3 Ikea?

Jeg mener, der findes Somfy motore til ekstern styring, men der koster.
Mvh
Morten

DaffyDuck

Indlæg af DaffyDuck »

Altså min HC3 kan mange ting,men når jeg søger på noget med Ikea, så umiddelbart ikke. Men må grave lidt mere i det hertil aften. Jamen hvad gør du Morten. For jeg har en mulighed for at købe enstyring fra Fibaro, men om man bare kan ændre en masse eller hvordan det ved jeg ikke, er ikke bleg for at rode med strøm og elektronik.

Men savner lidt at høre hvad i andre gør sådan rent fysisk, for at fungere.

Har også kigget på nogle styringer med "almindelige gardiner" som trækker snoren?Er bare nysgerrig, for gider ikke at investere før jeg føler mig liger sikker på det rigtige
Med venlig hilsen

Lars Enøe

Morten H. Nielsen

Jeg har sådan en https://phoscon.de/en/raspbee De findes også som USB stick. Men den var ikke stabil nok i mit setup. I HomeSeer er der et hue plugin, der også kan RaspBee, deconz firmware til RaspBee kan Ikea.

Jeg har kigget på meget, men stoppet på prisen på det meste. Jeg mener, jeg har mødt Somfy motere undervejs, der kan styres af et par relæer. Det vil sige at de kan styres af hvad som helst. Men dyre gardiner, der skal have dyre motorer, der skal styres af Z-Wave enheder, der heller ikke er gratis. $$$$$$$

Jeg har/har haft Rollertrol/Bufu (Og har et par tilbage endnu.) men de dør for hurtigt. Jeg har 4 døde enheder nu. Så det er slut her. Ikea er jeg godt tilfreds med. De skal lades op ind i mellem, men det er ikke tit. Og prisen er til at have med gøre.

De almindelige gardiner har jeg ikke fundet endnu. Så sig til hvis du finder noget godt. :-) Jeg var tæt på at købe nogle hollandske gardinstænger på et tidspunkt. Men det stoppede på forsendelses prisen på meget lange stænger.
Mvh
Morten

Brugeravatar
Bri_Jac
Geografisk sted: Bunkeflostrand

Indlæg af Bri_Jac »

RFXTRX433E (Skal være "E" modellen ) den kan Somfy som kører 433MHz , jeg benytter den til mine markiser, Dog ved jeg ikke om den kan rullegardiner men hvorfor skulle den ikke det
Jeg mener at Morten kører med HS3 samt en RFXTRX433E

http://www.rfxcom.com/WebRoot/StoreNL2/ ... _Guide.pdf

Morten H. Nielsen

Jeps den og den gamle (der også kan 868 som f.eks Visonic) og RaspBee. :-)

Hollænder gardinerne var tll RFXTRX433E men døde som sagt på voldsomt dyr fragt. Rollertroll/Bufo er også til den. Men det er et møg produkt.
Mvh
Morten

DaffyDuck

Indlæg af DaffyDuck »

Nøj, jeg har altså slet ikke fået nørdet så meget med alt det her Smart halløj, jeg prøver at følge med, men skal jeg forstå det sådan, at hvis jeg f.eks. vælger en Ikea løsning, så kan jeg købe en RaspBee, og plugge i?

Jeg er meget i tvivl hvad HC3 kan, den har en masse plugins, men synes ikke jeg støder ind i hverken Ikea eller RaspBee
Med venlig hilsen

Lars Enøe

Morten H. Nielsen

Den er gammel, men sådan så der ud hos mig for fire år siden. :-) http://www.zwaves.dk/download/file.php?id=541 (Sensorist begynder snart at tage gebyr for deres cloud. Så der ryger de ud hos mig.)

Det er muligt, din HC3 kommer til at kunne Ikea over tid, som jeg forstår Youcontrol? Det ser ud til, radioen er der.

Ellers er det en ConBee (USB stick) eller RaspBee (plugin modul til en Raspberry Pi). Problemet er, om du kan få din HC3 til at tale med dem. Du får brug for et HC3 plugin af en slags. Du skal have noget til HC3, der kan ZigBee Light Link og ved hvad et Ikea gardin er.
Mvh
Morten

DaffyDuck

Indlæg af DaffyDuck »

Jeg tager den spæde start nu, og så må det briste eller bære.
Men jeg har valgt rullegardiner fra Luxaflex, og de bruger så PowerView systemet. Og det ser ud som om HC3 har plugin til det. Så satser på jeg får det til at spille :-) Når de engang ankommer :-)
Med venlig hilsen

Lars Enøe

Morten H. Nielsen

Hvorfor skal de alle sammen opfinde en ny protokol. :-(

Meld endelig tilbage hvordan det går med dem. :-)
Mvh
Morten

DaffyDuck

Indlæg af DaffyDuck »

Hey Morten

Ja, nogle gange kan man undres, uanset om det er Smart Home, eller helt tilbage fra mobil telefonerne hvorfor man ikke kan lave en lader der fungerer til det hele, det skal åbenbart være så besværligt.

Jeg skal ned og snakke med min forretning i morgen, og bestille, og han er lige så teknisk interesseret som mig, så tænker vi finder en god løsning. Jeg skal nok melde tilbage år resultatet kommer :-)
Med venlig hilsen

Lars Enøe

Besvar