Ringeklokke på Z-Wave?

Her kan stilles spørgsmål omkring Z-wave
JesperB

Ringeklokke på Z-Wave?

Indlæg af JesperB »

Hej.

Jeg vil gøre min old-school fordørs-ringeklokke smart.

Det er det klassiske design på et 9V batteri.

Trykkeren udenfor på dør-karmen, er forbundet med to ledninger, som får "hammeren" til at slå mod alu-barerne.

Her er et billede af den indvendige del:
http://jbarritaws.duckdns.org/webKJHAus ... orbell.png

Jeg har overvejet lyd-sensor og vibrations-sensor, men nok begge vil give false triggers.

Måske noget med at hacke sig ind på ledningerne (de blå pile på billedet).

Mvh Jesper
Morten H. Nielsen
Geografisk sted: Danmark

Re: Ringeklokke på Z-Wave?

Indlæg af Morten H. Nielsen »

Hej Jesper og velkommen til.

Jeg har bygget en lille dims med to relæer. Trykket aktiverer så begge relæer. Det ene får klokken til at ringe. det andet aktiverer en smart dims. I mit tilfælde en Visonic, det var lige den, jeg havde på hylden.

Eneste ulempe er, at den skal have strøm. Det får den fra en USB lader et par rum væk via en ethernet kabel.
DSCN5636-cut.jpg
DSCN5636-cut.jpg (31.57 KiB) Vist 7143 gange
Mvh
Morten
JesperB

Indlæg af JesperB »

Tak for input.

Jeg faldt tilfældigt over denne:
https://myimport.dk/produkt/vision-shoc ... wave-plus/

Vil i første omgang forsøge med den løsning.

Ellers må jeg igang med at trække strøm.
Morten H. Nielsen

Det bliver spændede om følsomheden passser. :-)

Skriv endenlig når du har haft den i brug et stykke tid.
Mvh
Morten
JesperB

Indlæg af JesperB »

Den virkede faktisk hæderligt og der var ingen false triggers fra smæk af døren.

Desværre virkede det ikke dagen efter, hvor enheden kun ville sende "burglar" alarm ud.

Det endte med jeg skilte en Hue Dimmer Switch ad, loddede ledninger på den øverste knap (meget små lodde-punkter) og forbandt dør-kontakten dertil (med 25k ohm modstande på den ene leder, ellers ville kontakten ikke "lukke ordenligt i"). En løsning til 100 kr med 2 års batteri-tid og jeg kan få den til gøre hvad jeg vil (regner med at afspille en lyd i hele huset, samt måske blinke med lyset) igennem Home Assistant.
majbom

Indlæg af majbom »

Fedt!

Jeg arbejder også på et "Doorbell"-script I HA. Indtil videre er jeg nået til at det på min ene picoreplayer (via LMS) stopper den stream den, er i gang med, sætter lydstyrke til 40, afspiller en ringeklokke-lyd og sætter den den stoppede stream i gang igen.

Det er planen at den skal gøre det på samtlige afspillere, så den kan høres i hele huset.

Jeg mangler dog et udendørs tryk til formålet; jeg vil gerne undgå at skulle have en ledning gennem væggen eller dørkarmen. Jeg har overvejet at prøve med en IKEA Trådfri Genvej, selvom den ikke er egnet til udendørs brug.
Morten H. Nielsen

Jeg bruge det til at få en mail med et billede og så popper cam op på HS Touch, så jeg kan opfatte det, når jeg sidder i møde med headset på. :-|
Mvh
Morten
JesperB

Indlæg af JesperB »

majbom skrev: 07 maj 2021, 14:11 Fedt!

Jeg arbejder også på et "Doorbell"-script I HA. Indtil videre er jeg nået til at det på min ene picoreplayer (via LMS) stopper den stream den, er i gang med, sætter lydstyrke til 40, afspiller en ringeklokke-lyd og sætter den den stoppede stream i gang igen.

Det er planen at den skal gøre det på samtlige afspillere, så den kan høres i hele huset.

Jeg mangler dog et udendørs tryk til formålet; jeg vil gerne undgå at skulle have en ledning gennem væggen eller dørkarmen. Jeg har overvejet at prøve med en IKEA Trådfri Genvej, selvom den ikke er egnet til udendørs brug.
Hey.

Fedt.

For længe siden lavede jeg en "squeeze <say|play> <"sætning"|lydfil> <local|global> [player]" shell_script i Home Assistant, som gør præcist sådan. Siger noget med TTS eller afspiller en lyd, på én player eller alle players, gemmer states og states restores bagefter.

Jeg har monteret en Hue Dimmer på min kælderdør idag (med en "TRYK HER" label, hehe), som er udenfor, men i læ for vejret.
Morten H. Nielsen

Ringetryk cover til en Hue dimmer switch. Det må da være en opgave for en med en 3D printer. :-)

Findes der et batteridrevet ZigBee relæ der kan aktivere klokken? (Det bliver nok for langsomt, hvis det skal over masteren.)
Mvh
Morten
Brugeravatar
Bri_Jac
Geografisk sted: Bunkeflostrand

Indlæg af Bri_Jac »

hmm Batteriet drevet relæ - det lyder som noget der bruger en masse strøm og derved ikke holder længe...
Morten H. Nielsen

Det kommer vel an på batteriet? :-) Men ja det findes nok ikke.
Mvh
Morten
majbom

Indlæg af majbom »

Er det ikke bare at droppe klokken?

Eller hvad med alle de billige trådløse ringeklokker der findes - kører de ikke på 433 båndet?
Morten H. Nielsen

433 har jeg prøvet nogle stykker af. De har en dårlig vane med at ringe, uden der er nogle ved døren. Der må være noget i luften ind i imellem, de opfatter som signal til dem.

Jeg synes, reaktionstiden er for lang, når klokke funktionen skal over masteren. Men det lyder til, andre har bedre erfaringer?
Mvh
Morten
erikmm

Indlæg af erikmm »

Vi har en Jacob Jensen ringeklokke, den har lidt det modsatte problem, ringer kun når der er nogle der trykker på knappen

Sent from my iPad using Tapatalk
Mvh
Erik M M

....nu med Home Assistant
erikmm

Indlæg af erikmm »

Nej, spøg til side, vores har også gjort det og blevet enige om det må være en nabo`s klokke der går ind og trigger vores. Efter vi flyttede den til den anden ende af huset, har vi ikke oplevet ghost ringing

Sent from my iPad using Tapatalk
Mvh
Erik M M

....nu med Home Assistant
Besvar