Zwave og Mesh

Her kan stilles spørgsmål omkring Z-wave
Skoven

Zwave og Mesh

Indlæg af Skoven »

Hej.

Jeg har brug for lidt input. Jeg har købt 3 Zwave dimser fra Logic Group. 2 lysdæmpere og en afbryder af den gamle type. Alt sammen noget jeg har sat op i køkkenet for at teste. Målet skulle gerne være at lave mere smart lysstyring i huset, sådan jeg f.eks. er fri for altid at slukke lyset efter børnene. Og jeg har valgt deres løsning, fordi den umiddelbart passer i standard indmuringsdåser og ikke har plads til yderligere i loftsdåserne. Samt at jeg ikke gider skifte batterier.

Men de 3 dimser er sat op, sådan kun den ene kan se min Raspberry PI hvor Aeotech Zwave USB pinden sidder i. Men det burde jo heller ikke være noget problem, fordi sådan et netværk finder jo ud af det selv og ruter via hinanden. Men det sker bare ikke. Slet ikke.

Og det, som sker er så yderligere, når de taber forbindelsen går der sekunder fra man trykker på noget på knapperne og indtil der sker noget i praksis.

Min opsætning i øjeblikket er en Raspberry PI, ZWave2mqtt og Node red. Men denne funktionalitet vi snakker om her burde jo være i selve netværket og uafhængig af hvilket styresystem man smider ovenpå.

Har i kloge hoveder input til mig eller hvad er jeres erfaringer?

Morten H. Nielsen
Geografisk sted: Danmark

Re: Zwave og Mesh

Indlæg af Morten H. Nielsen »

Hej Og velkommen til.

Jeg keder ikke din master opsætning. Men det er normalt en god ide at optimere nettet, når man monterer nye enheder. Det man gør, når man optimerer er, at bede enhederne finde deres naboer.

Det er også en god ide at få din USB stick op i luften for at få større rækkevidde. Min sidder på et 2m forlænger kabel ca 30 cm under loftet. Der er ikke så mange ting, der påvirker signalt, i den højde.
Mvh
Morten

lurendrejer

Indlæg af lurendrejer »

Z-wave er svært i starten, men i modsætning til kvinder blive man mere og mere glad for det.

Dine forsinkelser kommer nok nærmere af fejlopsætning ifm. Associationer. Hvis der sendes kommandoer til enheder der ikke reagerer hurtigt (fx din master) føles netværket dumt og langsomt.

Skoven

Indlæg af Skoven »

Hej.

Og tak for de søde kommentarer. Jeg har prøvet MEGET forskelligt, men tror jeg er kommet frem til, at den gamle model ZHC5010 ikke kan finde ud af at route via den nye model, ZDB5100. Men omvendt kan de godt. Og I har også ret mht. associationer, det giver en del udfordringer. Jeg har prøvet flere gange at fjerne dem alle, undtagen Lifeline forbindelsen, fordi min første plan er at styre alt korrespondance via Node red. I alt fald min FØRSTE plan :D

Skoven

Indlæg af Skoven »

Morten H. Nielsen skrev:
26 nov 2020, 16:16
Hej Og velkommen til.

Jeg keder ikke din master opsætning. Men det er normalt en god ide at optimere nettet, når man monterer nye enheder. Det man gør, når man optimerer er, at bede enhederne finde deres naboer.

Det er også en god ide at få din USB stick op i luften for at få større rækkevidde. Min sidder på et 2m forlænger kabel ca 30 cm under loftet. Der er ikke så mange ting, der påvirker signalt, i den højde.
Men Morten, som jeg har læst det, skulle ZWave jo netop kunne route via hinanden. Sådan det netop IKKE er nødvendigt at alle dimser kan se den centrale server. Bare de nærmeste kan??

Morten H. Nielsen

Z-Wave router fint via hinanden. Men det er ikke altid, de ved, hvor de andre enheder er, eller at de overhovedet findes. Derfor optimerer man. Enhederne finder ud af, hvor de andre er, og hvilke mulige router der findes. Jeg mener, Z-Wave+ bør gøre det automatisk. Men jeg gør det altid manuelt, når jeg monterer nye enheder eller noget driller.
Mvh
Morten

Skoven

Indlæg af Skoven »

Hej Morten.

Tror jeg har løst problemet. De gamle fra Logic Group, ZHC5010 kan åbenbart ikke route via de nye ZBD5100. Jeg kan i alt fald ikke få den til det. Jeg glemte lige, at jeg også havde en løs lysdæmper. Dem har jeg sat op, og nu router ZHC5010 via den nye lysdæmper. Den nye lysdæmper via ZBD5100 til min Raspberry PI.

Nu får det lov til at sidde i en testopstilling i week-enden og jeg forsøger ikke at pille ved det :D

Morten H. Nielsen

Jeg spurgte lige Logic-group. Her er svaret "Det virker lidt mystisk – der er ikke noget i vejen for at ZDB5100 og ZHC5010 kan route gensidigt via hinanden, så hvad det er der lige går galt her kan jeg ikke umiddelbart svare på."

Jeg har ikke lige styr på, om noget router igennem mine ZDB. Det må jeg lige se efter på et tidspunkt. :-)

Det bliver svært at holde fingerene væk? ;-)
Mvh
Morten

lurendrejer

Indlæg af lurendrejer »

Det kan være rækkefølgen de er tilføjet i.
Hvis du først har tilføjet zhc5010 har den ikke vidst at zdb eksisterede.

Derfor skal der optimeres.

Skoven

Indlæg af Skoven »

Morten H. Nielsen skrev:
27 nov 2020, 14:45
Jeg spurgte lige Logic-group. Her er svaret "Det virker lidt mystisk – der er ikke noget i vejen for at ZDB5100 og ZHC5010 kan route gensidigt via hinanden, så hvad det er der lige går galt her kan jeg ikke umiddelbart svare på."

Jeg har ikke lige styr på, om noget router igennem mine ZDB. Det må jeg lige se efter på et tidspunkt. :-)

Det bliver svært at holde fingerene væk? ;-)
Hej Morten.
Nu er det måske også underordnet med de gamle, for de er jo på vej ud, som jeg har forstået det. Ville bare sikre mig, at det kunne virke i praksis. Men jeg venter på den nye afbryder, sætter et par stykker af dem og og ser hvad der sker. Synes også der er andre ting ved den gamle model, der virker meget mystisk. Men nu gider jeg ikke bruge mere tid på dem..

Ellers må jeg købe en extender og sætte op, selvom jeg helst ville være fri.

Skoven

Indlæg af Skoven »

lurendrejer skrev:
28 nov 2020, 13:14
Det kan være rækkefølgen de er tilføjet i.
Hvis du først har tilføjet zhc5010 har den ikke vidst at zdb eksisterede.

Derfor skal der optimeres.
Hej.

Jeg har prøvet alt muligt. Har også prøvet at placere den nye model lige ved siden af på en forlænger ledning. Ligemeget hjælper det, den gør det ikke. Og de ER included i den rigtige rækkefølge, det gør heller ikke nogen forskel.

Den gamle har også den "ulempe" at taber den først forbindelsen til centralen, så går der sekunder mellem man kan trykke på to forskellige taster og indtil den reagere. Derfor er det ekstra træls når det sker

lurendrejer

Indlæg af lurendrejer »

Hejsa :)

Du kommer ikke ud over at optimere netværket efter inkludering - tror jeg.

Når der inkluderes, dannes netværket med eksisterende enheder. Optimering sørger for at alle optimale router er tilstede på alle enheder (herunder retur-ruter).

Jeg benægter ikke at du oplever problemet, gud bedre det jeg har selv været der. Men jeg kan sende kommandoer direkte til flere zhc5010 enheder, fra en anden zhc5010 - selvom de er på hver sin side af huset (på langs). Dvs, fra garage til gavl inklusiv flere mure for at tænde udendørs lyset vha direkte association.

Z-wave netværket er langsomt men utroligt versatilt når det kommer til dækning.
Problemet med forsinkelsen kan være fordi masteren ikke kender ruten tilbage - der er mange fejlkilder.
Senest rettet af lurendrejer 30 nov 2020, 11:29, rettet i alt 4 gange.

lurendrejer

Indlæg af lurendrejer »

Problemet er ikke at zdb kører secure og zhc ikke gør?

ZHC5010 skal vist køre firmware 2.0+ for at køre secure.
Personligt benytter jeg slet ikke secure-zwave, for at undgå den ekstra trafik til udveksling af nøgler - etc.

Homeseer har funktionalitet til at inkludere noder 'insecure' - det er langt fra alle mastere der kan dette.
Senest rettet af lurendrejer 30 nov 2020, 11:37, rettet i alt 1 gang.

lurendrejer

Indlæg af lurendrejer »

Et eksempel på en node som har rigeligt med naboer, men fortsat vælger at sende 20 meter til masteren.
Udklip.PNG
Udklip.PNG (15.24 KiB) Vist 1467 gange

lurendrejer

Indlæg af lurendrejer »

Open-zwave har en HEAL funktion - men jeg kan ikke umiddelbart finde information om hvad den gør, hvilket i sig selv er lidt fjollet når det er et opensource projekt. :-)

Men jeg vil tro du skal udføre 'HEAL' på hver enhed - i den korrekte rækkefølge.

Besvar