Nyt Hus

Her kan stilles spørgsmål omkring Z-wave
Morten H. Nielsen
Geografisk sted: Danmark

Re: Nyt Hus

Indlæg af Morten H. Nielsen »

Jeg troede, 0 og fase var en selvfølge i nye installationer?

(Mit hus er fra 73, her er det ikke en selvfølge.)
Mvh
Morten

Brugeravatar
Bri_Jac
Geografisk sted: Bunkeflostrand

Indlæg af Bri_Jac »

Jeg er nu ikke selv tilhænger af kiprelæer i tavllen, de klikker og den lyd gider jeg ikke høre på, samt tiden med kiprelæer er i min verden fra den tid før zwave, hvor alt skulle være forbundet via kabel... Derudover er det en dyrere løsning, end "bare" almindelig kabler til værelserne, der skal jo trækkes markant flere meter elkabel...
ved at vælge schuko dåser, så er der mere plads is selve dåsen, samt at alle afbrydere er MARKANT billigere end FUGA. Hvis din elektriker ikke ved hvad Schuko dåser er, er det jo dit valg at vælge en fagmand der kender til dem ;-)

koburg

Indlæg af koburg »

Morten H. Nielsen skrev:Jeg troede, 0 og fase var en selvfølge i nye installationer?

(Mit hus er fra 73, her er det ikke en selvfølge.)
Det er ikke nødvendigvis en selvfølge det er ikke skrevet man skal have det alle steder.

Man skal sikre sig man får det.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

koburg

Indlæg af koburg »

Bri_Jac skrev:Jeg er nu ikke selv tilhænger af kiprelæer i tavllen, de klikker og den lyd gider jeg ikke høre på, samt tiden med kiprelæer er i min verden fra den tid før zwave, hvor alt skulle være forbundet via kabel... Derudover er det en dyrere løsning, end "bare" almindelig kabler til værelserne, der skal jo trækkes markant flere meter elkabel...
ved at vælge schuko dåser, så er der mere plads is selve dåsen, samt at alle afbrydere er MARKANT billigere end FUGA. Hvis din elektriker ikke ved hvad Schuko dåser er, er det jo dit valg at vælge en fagmand der kender til dem ;-)
Det er ikke sådan man altid lige har et valg. Nu var set sådan at da vi byggede skænkede jeg det ikke en tanke at det ville værre et problem.

Og vi kunne ikke bare lige skifte elektriker så koster det 10 gange mere end at skifte til en anden da det jo er aftaler der er lavet.

Ja i teorien er schuko billigere men hvis det skal ligne noget der ser ok ud så er det altså lidt dyere og hvis du så Beder elektriker om at købe det bliver det også lidt dyere.

Hvis du køber fra en tysk shop som jeg gjorde til det gamle hus så er der meget at spare.

Ang relæ larmer næh det larmer mere når du trykker på dit klik klank afbryder med fjeder bagpå. De larmer ikke længere ret meget det er det samme som når du installere et zwave relæ i din schuko de siger også klik.

Det smarte ved at fører alle ens afbryde ud til tavlen er at du nemt kan lave om og det hele er samlet der ude så er der altid mulighed for at ændre ting nemmere.

Det kostede ikke ekstra at få det gjort da vi byggede.

rskadk

Indlæg af rskadk »

Hvad giver det en af ekstra muligheder at opsætte kiprelæer for alle ens kontakter, ude i tavlen?

Brugeravatar
Bri_Jac

Indlæg af Bri_Jac »

koburg skrev:
20 okt 2020, 23:27
Det smarte ved at fører alle ens afbryde ud til tavlen er at du nemt kan lave om og det hele er samlet der ude så er der altid mulighed for at ændre ting nemmere.

Det kostede ikke ekstra at få det gjort da vi byggede.
Ja jeg må leve med kliklydende. men det hus som jeg engang besøgte som havde kiprelæer. sagde nu nogle høje kliklyde, noget højere lyd end det svage klik som en almindelig afbryder siger.
Det bliver nødt til at have kostet mere, der skal bruges mere kabel da der både skal trækkes til svagstrøms kabel, samt 230v kabel, samt prisen for et kiprelæ, og tiden for elektrikerne der skal trække begge kabler.

Jeg kan ikke let lave det om i tavlen, jeg er ikke elektriker, så det skal jeg betale mig for at nogen gør. Men til gengæld så er det tilladt for mig at montere en Zwave kontakt, jeg mener det er at sidestille med at skifte en stikontakt

Men hvorfor i år 2020 installere dit hus med kiprelæer? uanfægtet at de moderne så ikke laver klikkelyde. Det er stadig "gammeldags". Jeg er sikker på at en elektriker laver sit arbejde billigere når han bare skal trække kabler som han plejer - uden at tænke for meget over det. og du så selv installere Zwave enheder i hver stikontakt. dem kan du så tage med dig hvis du skulle sælge huset.

I mit hus kommer der Schuko stik op i hele huset, for jeg ønsker bedre plads i mine stikkontakter, og jeg er overbevist om at jeg får en billigere installation ved at fravælge FUGA

koburg

Indlæg af koburg »

Svagstrøm ?

nej overhovedet ikke. det bruger man slet ikke mere med 24vdc.

du bruger bare 230volt relæer som du har i tavle iforvejen den forsyner relæet. det eneste der er mere er det tænd kable som du skal bruge
for at tænde dit lyst altså nøjagtig samme måde som hvis du montere et zwave relæ fra Qubino/aeotec/fibaro ikke mere.
det er derfor det er nemmere.

så kan jeg godt forstå det skulle blive mere dyrt.

grunden til jeg mener det er en fordel at have "tænd" "Q" ledning derude er at.
1. de tager c.a 3 min at skifte et relæ ud med et andet relæ f.eks et zwave relæ som er nøjagtigt som et kiprelæ.
2. så skal du ikke først fjerne din afbryder for at rode med ledninger også tilbage igen.
3. hvis du nu siger du vil have matrix alle steder så kan du selvfølgelig bare sætte dem i hvor du vil.
så kan du mikse med det nemt f.eks det er ikke sikkert man vil have matrix alle steder blot have normalt relæ
andre steder.

de steder hvor der f.eks er monteret en matrix der luser du bare ledningen i tavlen som passere igennem din afbryder.

hvis du f.eks ikke vil have din elektriker til at sætte alle dine zwave devices op så vil han de steder hvor du skal tænde lyset
fra flere steder alligevel montere et 230volt "kiprelæ" det er måden man laver korrespondance idag.
istedet for dyre korspondance afbrydere som giver flere kabel træk.

min bagrund er at jeg arbejder med styringer og plc opbygning samt programmering.

koburg

Indlæg af koburg »

Her er 3 eksempler på kiprelæer som alle ville kunne monteres i tavle

de 2 er zwave det ene er bare et standard fra el grossisten.

der findes også dinskinne kit på f.eks amazon 3d print som passer til zwave moduler for nem montage til dinskinne samt de fine fibaro æsker så den ligner den fra Qubino eksemplet.
IMG_2099.jpeg
IMG_2099.jpeg (2.96 MiB) Vist 682 gange
IMG_2100.jpeg
IMG_2100.jpeg (2.86 MiB) Vist 682 gange
IMG_2101.jpeg
IMG_2101.jpeg (2.88 MiB) Vist 682 gange
IMG_2102.jpeg
IMG_2102.jpeg (1.79 MiB) Vist 682 gange
IMG_2103.jpeg
IMG_2103.jpeg (2.55 MiB) Vist 682 gange

majbom

Indlæg af majbom »

Men der skal stadig bruges mere kabel, da alle afbrydere (og stikkontakter?) skal føres helt til tavlen og ikke kan bruge nærmeste lampeudtag (stikkontakter kan sløjfes, så der kan alligevel blive en del mere kabel)

koburg

Indlæg af koburg »

Så skal de bare bruge en fem leder nogle steder f.eks. Så meget dyre er kabel heller ikke. Men der er da sikkert elektriker der nok skal tage en masse ekstra. Jeg har adgang til solar som er en af de steder de bruger til køb af el og kan se forskel på priserne. Kablerne findes i en light udgave idag hvor kabler er meget tyndere end som de gamle standard. Stadig godkendte selvfølgelig.

Men du får alle dine relæer samlet et sted og du kan nemt skifte til andre protokoller zigbee,shelly etc eller upgradere.

Logicgroup har en hel relæ boks i zwave tror det er med 6 relæer. Til ca 16-1700kr. Passer i dinskinne tavle.

majbom

Indlæg af majbom »

Edit: fik skrevet noget vrøvl

Brugeravatar
Bri_Jac

Indlæg af Bri_Jac »

Det hus som jeg har besøgt med kiprelæer i tavlen, var bygget engang i 1980'erne. det er var afbryderen/kontakten til relæer en svagstrøms ledning, muligvis 24V, den var trukket fra tavlen til rummet hvor afbryderen er monteret. Derudover var der også trukket en 230V kabel som så var forbundet til lampen. Det giver for mig at der er trukket 2 kabler, fra tavlen til hver lampe. Det er unødigt og ekstra spild af mine penge at skule trække de ekstra kabler samt indkøb af kiprelæer
Det kunne jo have været lavet som i gamle dage, hvor kablet fra afbryderen var ført op til lampen. og så er det jo let at montere en Zwave enhed/dimmer/switch i afbryderen for de værelser hvor det kunne ønskes.

I mit specifikke tilfælde kan jeg demontere mine Zwave enheder i mit nuværende hus. Og bygge dem ind i mit kommende hus. Det er fleksibelt og for mig økonomisk. Jeg har købt flere af mine enten på tilbud eller brugt

www.youcontrol.dk

Indlæg af www.youcontrol.dk »

For guds skyld undgå svagstrømstryk hvis muligt !
Med venlig hilsen
Mads Lund
http://www.Youcontrol.dk
+4520275925

ole.m.jeppesen

Indlæg af ole.m.jeppesen »

www.youcontrol.dk skrev:For guds skyld undgå svagstrømstryk hvis muligt !
Hvad er der galt med det? Udover den høje pris hvis det er LK?

Sent from my iPhone using Tapatalk

koburg

Indlæg af koburg »

Bri_Jac skrev:
23 okt 2020, 18:38
Det hus som jeg har besøgt med kiprelæer i tavlen, var bygget engang i 1980'erne. det er var afbryderen/kontakten til relæer en svagstrøms ledning, muligvis 24V, den var trukket fra tavlen til rummet hvor afbryderen er monteret. Derudover var der også trukket en 230V kabel som så var forbundet til lampen. Det giver for mig at der er trukket 2 kabler, fra tavlen til hver lampe. Det er unødigt og ekstra spild af mine penge at skule trække de ekstra kabler samt indkøb af kiprelæer
Det kunne jo have været lavet som i gamle dage, hvor kablet fra afbryderen var ført op til lampen. og så er det jo let at montere en Zwave enhed/dimmer/switch i afbryderen for de værelser hvor det kunne ønskes.

I mit specifikke tilfælde kan jeg demontere mine Zwave enheder i mit nuværende hus. Og bygge dem ind i mit kommende hus. Det er fleksibelt og for mig økonomisk. Jeg har købt flere af mine enten på tilbud eller brugt
Vi er i 2020 der skal IKKE bruges svagstrøm og flere ekstra kabler.

ALT er stadig samlet i et fælles lampested.

det eneste du skal bruge er en TIL ledning for alt er det samme som du plejer i afbryderen.

Det bliver lavet I alle nye huse idag hvor du skal have det man kalder korspondance så er det et "kiprelæ" der sidder i din tavle.
det er helt standard. det meget nemmere hurtigere og billigere end at montere en gammeldags korspondance.

Besvar