Nyt Hus

Her kan stilles spørgsmål omkring Z-wave
viggoh

Nyt Hus

Indlæg af viggoh »

Hej tak for medlemskab. :-)

Jeg skal til at bygge nyt hus.
Jeg overvejer en eller anden form for smarthome.
Umiddelbart synes Samsungs Smartthings som noget af det nemmeste at gå til, men er bange for at der bliver forsinkelse på nogle af tingene, hvis det skal en tur over skyen.
Er det så Homeseer man skal gå efter? Det virker lidt mere langhåret.
Skal man droppe ledningsføring til kontakter?
Er der nogle ulemper ved at blande z-waves og zigbee?
Ved Homeseer hvilke usb sticks er bedst til zwaves og zigbee?

Brugeravatar
Bri_Jac
Geografisk sted: Bunkeflostrand

Re: Nyt Hus

Indlæg af Bri_Jac »

Jeg skla også selv til foråret bygge nyt hus :-)

Jeg anbefaler at bruge andre indmuringsdåser end FUGA tilpassede, men den type som sælges i Tyskland/Sverige.
Denne er til gips, men det er princippet. Ja jeg er IKKE til FUGA, da de er nogle små lortedåser, uanfægtet at FUGA er det mest stilrene...funktionalitet fremfor design
https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000023486
https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000022359

Du skal have lavet elkabelføring som "normalt" og så monterer du selv indbygning relæer/dimmere i dine indmuringsdåser. Det er det som er billigst for dig, da du så i tilfælde skal sælge huset, bare tager din relæer/dimmere med dig til næste hus. Derudover så er et elkabelføring som normalt, som enhver elektriker kan lave det, fordi det er standard

du skal IKKE have noget op i skyen, du aner ikke om det virker stabilt da du skal bruge internetforbindelse. du skal have din egen controller, så du kører ø-drift. Det er ok at du OGSÅ kan tilgå fra internettet sekundært...

homeautomation som vi brugere benytter i dette forum:
https://www.zwaves.dk/viewtopic.php?f=3&t=3022

Nej det er helt fint at blande diverse protokoller, det handler jo om at indbyge delene biligst muligt, så dem på tilbud er dem som købes ;-)
Senest rettet af Bri_Jac 25 sep 2020, 16:15, rettet i alt 1 gang.

viggoh

Indlæg af viggoh »

Tak for svaret Bri_Jac

https://www.zwaves.dk/viewtopic.php?f=3&t=3022 Vil i alle vælge samme system, hvis i skulle starte forfra?

Brugeravatar
Bri_Jac

Indlæg af Bri_Jac »

Jeg sværger til Domoticz, nu kender jeg systemet og ved hvordan jeg skal sætte det op samt ændre det. Mit setup kører på en RPI, men jeg vil skifte på et tidspunkt til noget mere stabilt. Da RPI typisk kræver nyt SD hvert år, da de bliver ødelagt. Så en lille PC, gerne en gammel laptop med batteri, så den ikke dør hvis der kommer strømafbrydelse
Jeg er sikker på at dem som har Homeseer har det på samme måde. men jeg er nu ikke selv windows fan

viggoh

Indlæg af viggoh »

Ok, jeg har aldrig taget en bid af æblet, så windows er ikke et problem for mig ;-) . Det skulle ikke være et problem at finde en gammel laptop.

Brugeravatar
Bri_Jac

Indlæg af Bri_Jac »

viggoh skrev:
25 sep 2020, 16:23
Ok, jeg har aldrig taget en bid af æblet, så windows er ikke et problem for mig ;-) . Det skulle ikke være et problem at finde en gammel laptop.
Af de 2 onder så ved jeg faktisk ikke hvilken jeg ville vælge... så jeg holder mig til Linux og varianter deraf - når muligt, det er open source og uden monopol.

Linux kører fint på en gammel laptop, så det kan jeg anbefale med Domoticz.
Det kan være du bliver nødt til at tjekke lidt om Windows vil køre på en gammel laptop og HomeSeer men det er uden for mit interessesfære.
Hvis du er til windows/Homeseer, så spørg Morten, han har haft gode erfaringer i flere år med dette @Morten H. Nielsen

Morten H. Nielsen
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten H. Nielsen »

Jeg er Homeseer bruger.

Til Z-Wave bruger jeg en Z-Wave.me stick.

ZigBee er en gammel Hue gate og RaspBee her i huset. (ConBee var ikke stabil i mit setup af en eller anden grund. Og jeg var "kommet til" at købe dem begge to.)

Jeg blander et utal af protokoller. :-) Hvis du vil ud i den slags, er HomeSeer nok indsatsen værd.

Jeg er enig med Brian. Få trukket normale kabler så får du ikke problemer senere. Jeg er ikke helt enig angående Fuga. Logic-Home har reddet Fuga for mit vedkommende. Deres produkter koster, men de er pengene værd.
Mvh
Morten

viggoh

Indlæg af viggoh »

Vil det sige at man kan bruge Hueén til at forbinde til andre zigbee enheder? Eller skal man have Rasbeeén også?

erikmm

Nyt Hus

Indlæg af erikmm »

Måske også kigge på Home Assistant og Hubitat, begge er som den gode herre Bri_jac kalder dem “ø-drift”, altså kører lokalt og ikke i skyen

Sent from my iPad using Tapatalk
Mvh
Erik M M

....nu med Home Assistant

Morten H. Nielsen

Jeg bruger kun Hue bridge til Hue og det burde nedlægges. Det virker bare fint, så jeg har ikke fået flyttet Hue pærer til RaspBee.

ZigBee hos mig er Hue, Ikea og Xiaomi, så vidt jeg husker.
Mvh
Morten

lurendrejer

Indlæg af lurendrejer »

Z-wave stuck, conbee2 og homeseer her.
Jeg skal aldrig andet.

Morten, skyldes dine conbee problemer usb 3.0 støj? Jeg havde massive problemer pga. Usb3 porte kan skabe støj på 2.4ghz enheder.

Morten H. Nielsen

Jeg ved det faktisk ikke. Det fungerede ikke stabilt, det gjorde RaspBee, og så blev der ikke tænkt mere over det. Jeg mistænkte deConz softwaren på Windows. men jeg brugte aldrig tid på at blive sikker.

Jeg har ikke problemer med andre USB enheder på HomeSeer maskinen.
Mvh
Morten

Morten H. Nielsen

Forskelen på Raspbee og ConBee er jo blandt andet, at RaspBee står 1½ meter fra PCen. Så det kan godt have været dit støjproblem.
Mvh
Morten

koburg

Indlæg af koburg »

Bri_Jac skrev:
25 sep 2020, 16:03
Jeg skla også selv til foråret bygge nyt hus :-)

Jeg anbefaler at bruge andre indmuringsdåser end FUGA tilpassede, men den type som sælges i Tyskland/Sverige.
Denne er til gips, men det er princippet. Ja jeg er IKKE til FUGA, da de er nogle små lortedåser, uanfægtet at FUGA er det mest stilrene...funktionalitet fremfor design
https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000023486
https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000022359

Du skal have lavet elkabelføring som "normalt" og så monterer du selv indbygning relæer/dimmere i dine indmuringsdåser. Det er det som er billigst for dig, da du så i tilfælde skal sælge huset, bare tager din relæer/dimmere med dig til næste hus. Derudover så er et elkabelføring som normalt, som enhver elektriker kan lave det, fordi det er standard

du skal IKKE have noget op i skyen, du aner ikke om det virker stabilt da du skal bruge internetforbindelse. du skal have din egen controller, så du kører ø-drift. Det er ok at du OGSÅ kan tilgå fra internettet sekundært...

homeautomation som vi brugere benytter i dette forum:
https://www.zwaves.dk/viewtopic.php?f=3&t=3022

Nej det er helt fint at blande diverse protokoller, det handler jo om at indbyge delene biligst muligt, så dem på tilbud er dem som købes ;-)
jeg har fået bygget hus for nyligt da eletrikeren ikke fattede hvad "schuko" "tyske" EUdåser var og ellers ville det nok blive dyere så blev det fuga men da satte jeg også min lid til logicgroup med deres fuga switch.

Du KAN få dybere indmurings dåser til fuga det er der bare ikke mange der ved.

ang de tyske dåser så kan man få mange flotte design siemens laver dem med glas og alverdens farver.
til en rimelig pris fås berker dem brugte vi da vi renoverede køkken i det gamle hus.
https://www.berker.com/en/e-catalogue/s ... 292943.htm
de har også nogle fede indmuringsdåser hvor man med et kopbor de har lavet passer præcis sammen med.
men det fattede vores elektriker ikke...

koburg

Indlæg af koburg »

viggoh skrev:
25 sep 2020, 14:55
Hej tak for medlemskab. :-)

Jeg skal til at bygge nyt hus.
Jeg overvejer en eller anden form for smarthome.
Umiddelbart synes Samsungs Smartthings som noget af det nemmeste at gå til, men er bange for at der bliver forsinkelse på nogle af tingene, hvis det skal en tur over skyen.
Er det så Homeseer man skal gå efter? Det virker lidt mere langhåret.
Skal man droppe ledningsføring til kontakter?
Er der nogle ulemper ved at blande z-waves og zigbee?
Ved Homeseer hvilke usb sticks er bedst til zwaves og zigbee?
Når du laver din elinstallation skal du IKKE "bare" have en almindelig el installation.

du skal sørge for at:
du har fast 0 og fase ved ALLE dine afbryder steder.
så kan du altid sætte f.eks logicgroups til der.

desuden vil jeg anbefale at du får lavet ALLE dine tænd steder som med kiprelæer ude i din tavle
altså du får selve tænd ledning til dine tænd steder lavet på denne måde også selv om der kun er en afbryder.

fordi så har du flere muligheder hvis nu at du skal have sat relæer og vil beholde din afbryder så kan det gøres i tavlen direkte.
hvis du skal bruge logic group ja så kan du bare installere dem ved din afbryder sted.

og så luser du bare din tænd ledning i tavlen.

Besvar