Guide: Opdatering af status på controller.

Her kan stilles spørgsmål omkring Z-wave
Besvar
lurendrejer

Guide: Opdatering af status på controller.

Indlæg af lurendrejer »

Hejsa.
Det sker til tider at der er posts omkring z-wave enheder der ikke opdaterer status på controlleren.

Måske en generel guide kunne hjælpe?
Bemærk at jeg udelukkende 'ser tingene ude fra' og har draget nogle tekniske konklusioner ud fra hvad jeg ser. Man vil helt sikkert kunne pille en del af mine teorier fra hinanden, hvis man virkelig vil.

Først: z-wave.
I modsætning til fx. zigbee, wifi, etc. sender z-wave enheder ingen data (ej heller retur) medmindre man specifik sætter dem op til det. Der kvitteres for modtagelsen af pakker, så vidt jeg kan konkludere. (controlleren ved ihvertfald hvis der har været timeout)

Derfor: Der er nogle 'grundlæggende' kommando-klasser.
Jeg skriver "fra hoften" - så navnene kan være lidt forkerte.
Binary set: Kan sende ON eller OFF
Multilevel: Kan sende 0-255
Binary Change: Skifter status på den modtagende enhed fra ON til OFF - eller omvendt.
Lifeline: Benyttes til flere forskellige kommandoer, herunder scene-ID'er, etc.
Basic set: Det samme som 'Binary set' - bare basic (ja, pas....)
Basic report: Benyttes udelukkende til at rapporterer status - jeg er homeseer bruger og det lader ikke til at det er noget man bruger i homeseer. Der benyttes binary set og multilevel i stedet.

Derfor, hvis man trykker på en knap - på fx. ZHC5010 - skal man opsætte enten Multilevel eller Binary/basic Set grupperne, så disse afsender kommandoer til controlleren. Herefter vil controlleren vide at der er sket noget ude på enheden.
Lifeline skal som udgangspunkt altid sendes til controlleren.

Ofte har controlleren nogle 'virtuelle enheder' - som fx dæmpere, switches, etc. Hvis controlleren ikke modtager de korrekte kommandoer fra enheden, har den ingen mulighed for at holde disse virtuelle enheder ajour.

Til at starte på var jeg meget forvirret over at hver type kommando havde sin egen 'gruppe' på den fysiske enhed. Når man først lige får de par grundlæggende ting på plads, kan man undgå en masse ekstra afsendelse af kommandoer og have status på controlleren synkroniseret med den virkelige verden.

Jeg håber at det kan hjælpe nogen derude.

DaffyDuck

Re: Guide: Opdatering af status på controller.

Indlæg af DaffyDuck »

Hej Lurendrejer

Tak for den gode beskrivelse, nu fattede jeg pludselig lidt af hvad der foregår, når jeg roder med mit "net"

Og har til dels fået det til at virke efter hensigten,men de skrivelse var en god hjælp :-)
Med venlig hilsen

Lars Enøe

Besvar