"Synk" af LED indikation mellem to ZHC

forum about LogicSoft (ZHC5010 )
Besvar
mengisen

"Synk" af LED indikation mellem to ZHC

Indlæg af mengisen » tirs aug 28, 2018 10:07 am

Hej,

Jeg har adskillige ZHC5010 i mit hjem, og flere steder bruger jeg dem til at tænde/slukke det samme lys. Dvs jeg har f.eks 2 styk ZHC som hver især kan tænde slukke den samme Hue pære (via Flow).
Paddles på ZHC er sat op til "In pair mode", således jeg bruge venstre side af paddle til at tænde og højre side af paddle til at slukke. LED indikationen på paddlen lyser der hvor "næste naturlige tryk" skal finde sted. (Hvis der er slukket lys, lyser den i venstre side, for at indikere det er der man tænder og vice versa).
Det her LED indikation vil jeg gerne synkronisere til den anden ZHC kontakt, som tænder det samme Hue lys (via flow).
Det er lykkes mig at synkronisere LED indikationen, men når jeg så slukker lyset tændes det lynhurtigt igen, hvorefter jeg skal trykke sluk knappen endnu en gang for at det forbliver slukket.
DET er mit problem, og jeg kan ikke gennemskue hvorfor det sker??

Jeg har, for at synk LED indikation, slået "Switch groups when command received" fra under hver Button settings.
I Associations har jeg i Group 3 angivet ID.1 for den anden ZHC der skal have synk og vice versa. Dette når det drejer sig om øverste Paddle.
SLetter jeg association fra og defaulter "Switch groups...", så fungerer det perfekt med at tænde og slukke lyset fra begge ZHC, dog uden at LED indikationen følger med (den skifter så kun på den ZHC hvor man faktisk trykker).
Any clues?
////
Athom Homey bruger

lurendrejer

Re: "Synk" af LED indikation mellem to ZHC

Indlæg af lurendrejer » tirs aug 28, 2018 4:32 pm

Hejsa.
Lad led'erne følge kontakternes status, og synkroniser deres status via binary on/off associationen.
Husk at slå afsendelse af kommandoer til associerede enheder ved modtagelse. Ellers laver du et 'loop'.

lurendrejer

Indlæg af lurendrejer » tirs aug 28, 2018 4:34 pm

Hvis du har lavet association i gruppe 3, så afsender den anden zhc sine scene notifikationer når den modtager basic set kommandoen. Det er derfor du opleve 'blinkeri'.

Sendt fra mobilen

lurendrejer

Indlæg af lurendrejer » tirs aug 28, 2018 10:02 pm

Undskyld, jeg havde ikke læst at du brugte hue. Jeg troede det var ren z-wave.

Kan du ikke bare 'smage' på om hue pæren er tændt og så styre led'erne på den måde?

Så kan du undlade at køre kontakterne som 'pair' - så kan den ene side altid slukke, via flows. (Den anden side altid tænde).

/Mobil

mengisen

Indlæg af mengisen » ons aug 29, 2018 10:07 am

Det er faktisk Group 3 jeg har benyttet, fordi det virker med zwave relæer andre steder i huset.
Men det kan jeg så ikke benytte, når det er et Flow der aktiveres på kontakterne?

Jeg har prøvet i selve flowet at sætte ZHC relæ ind og sætte LED til off i "Then" - men det er faktisk som om man slet ikke kan styre de LEDs vha FLows, det virker i hvert fald ikke uanset hvad jeg prøver.
Derfor jeg gik til at gøre det på selve kontakterne, hvor jeg støder ind i det problem med den tænder igen ved første afbrydelse :)
////
Athom Homey bruger

lurendrejer

Indlæg af lurendrejer » ons aug 29, 2018 4:56 pm

Hejsa

Association er forbeholdt z-wave.

Gruppe 3 skifter altid den modtagende enheds status. Fra on til off og omvendt. (Basic set)

De andre grupper kan fx sende on eller off kommandoer seperat.

Jeg er ikke helt klog på om dit zhc-relæ afbryder hue pæren, eller om den har strøm hele tiden.

Benyt evt z-wave pærer, jeg har selv haft glæde af både zipato og domitech. De virker meget forskelligt, så undersøg hvad du har brug for, inden køb. :)

/Mobil

lurendrejer

Indlæg af lurendrejer » ons aug 29, 2018 4:58 pm

Led-styringen burde virke perfekt i homey.

mengisen

Indlæg af mengisen » fre aug 31, 2018 7:43 am

Kræver det så man "disabler" led på selve ZHC konfigurationen, før man kan styre det i flows?
Kunne rigtigt godt tænke mig at vide hvordan konfigurationen skal se ud, før LEDs kan styres i flow. Jeg har prøvet alverdens ting i flow, men LED ændrer ikke efter det jeg sætter, selvom flowet kører fint.
lurendrejer skrev:
ons aug 29, 2018 4:58 pm
Led-styringen burde virke perfekt i homey.
////
Athom Homey bruger

lurendrejer

Indlæg af lurendrejer » fre aug 31, 2018 5:44 pm

Husker du at benytte 'relay' enheden - IKKE de enkelte knap-enheder i dine flows?

/Mobil

mengisen

Indlæg af mengisen » fre sep 07, 2018 11:20 am

Jep.
Jeg har fået det delvist til at fungere.

Setup er sådan her:
Jeg har 2 ZHC kontakter (kaldt A og B senere), hvorpå jeg kan tænde samme lys.
A og B kører med Paddle mode.
Der er lavet et Flow til at tænde Hue lyset med på Knap 1 på både A og B.
Tilsvarende flow er lavet til at slukke Hue lyset med på knap 2 i A og B.
I samme flow har jeg lavet således at LED indikation slukker i Knap 1, når man tænder lyset, og tænder i Knap 2 - både på A og B. (Den modsatte er også lavet).
Det fungerer på A men ikke B. B kan jeg slet ikke få til at reagere på LED indstillinger via Flow.
Tænder jeg lyset fra B, så skifter den A LED's også, som den skal - dog med den finurlighed at knap 1 blinker on / off med 4-5 sekunders mellemrum. Tænder jeg lyset fra A (et andet flow, men præcis samme konfiguration), så blinker den IKKE og sætter blot LED indikation som den skal. Igen ikke på B.

Såeh, jeg er godt nok blank efterhånden, og tænker der må være nogle bugs som oven i købet er svære at beskrive :)
Begriber ikke at jeg ikke kan styre B's LED, når den har samme relay indstillinger som A hele vejen igennem. Begriber heller ikke der opstår det LED blink, når jeg tænder på B fremfor A.

lurendrejer skrev:
fre aug 31, 2018 5:44 pm
Husker du at benytte 'relay' enheden - IKKE de enkelte knap-enheder i dine flows?

/Mobil
////
Athom Homey bruger

lurendrejer

Indlæg af lurendrejer » fre sep 07, 2018 4:45 pm

Hejsa.
Blinkeriet tyder på at du har overset 'blinke-intervallet' på action-kortet i homey :)

/Mobil

Besvar