Hvilken USB Z-wave dims interface til homeseer?

Her kan stilles spørgsmål omkring Z-wave
Besvar
3Cubed

Hvilken USB Z-wave dims interface til homeseer?

Indlæg af 3Cubed » man okt 22, 2018 10:07 am

Hej Smarthome eksperter.

Som snart Smarthome ejer, skal jeg have bestilt de forskellige stumper der skal bruges, en af de ting jeg skal bruge er en Z-Wave USB stick, så min homeseer maskine kan se de forskellige Z-wave moduler.
Spørgsmålet er hvilken Z-Wave USB stick.

Jeg har to kriterier:
1. Den skal understøtte Z-Wave plus
2. Have god rækkevide

Hvad mener I jeg skal vælge?
Måske kan I komme på fler kriterier jeg burde have med i mine overvejelser?

Et par tillægs spørgsmål:
Mit hus er omkring 20 meter langt. I første omgang opretter jeg Smarthome løsningen for styrring af udendørslys i en ny carport/opvarmet skur i den ene ende af huset. Mit teknik loft er placeret centralt i huset, det vil sige at der er flere lag fibergips og Isolering fra teknikrummet til den første Z-wave enhed. Derfor har jeg planer om i færste omgang at placere min Homeseer boks i det opvarmede skur. Men spørgsmålet er hvordan Z-wave på sigt vil håndtere at styre enheden står i den ene ende af huset, er teknologien god nok til at alle beskeder bliver relayet fra enhed til enhed, uden at det påvirker bruger opblevelsen?

Har I iøvrigt erfaringer med specifikke Z-Wave repeater enheder, er de pengene værd? Jeg læser både for og imod i forskellige bruger anmeldelser!

levring

Re: Hvilken USB Z-wave dims interface til homeseer?

Indlæg af levring » man okt 22, 2018 11:25 am

Jeg kører kun med en enkelt usb dongle til mit HS setup.. Den er centralt placeret i huset.
Eftersom min controller står langt derfra, så har jeg et rj45 til usb forlænger. Det fungerer rigtig fint uden nedbrud, selvom det er på 40-50m op og ned af loft og gennem krydsfelt.

Morten H. Nielsen
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten H. Nielsen » man okt 22, 2018 3:32 pm

Jeg har en Z-wave.me stick på et 2m forlænger kabel, så den sidder 30 cm under loftet. Den har problemer med at nå ud i hjørnerne af mit 134kvm 70er hus alene. Med et velfungernde mesh går det fint også ud i carporten.

Jeg kan ikke rigtigt se nogen grund til at købe en repeater? Få dit net godt udbygget med enheder uden batteri, så har du repeatere over hele huset. :-)
Mvh
Morten

3Cubed

Indlæg af 3Cubed » tirs okt 23, 2018 12:05 am

Fin info omkring USB forlængeren, det kunne måske godt være en mulighed, jeg mangler dog lidt noget extra netværks kabel i præcis det hjørne af huset...

Til Morten, min udfordring omkring udbygningen af Z-Wave nettet er, at jeg allerede har Zensehome i hele huset og er godt tilfreds med det. (Bortset fra et par enkelte steder, hvor jeg godt kunne tænke mig at det blev lidt smartere.) Så Hvis hele huset skal have Z-Wave net, så skal det være med PIR sensorer som kan bruges i alarm sammenhæng, jeg har kun set en Pir, der kan tilsluttes permanent strømforsyning (det var via USB forsyning) og dem er der ret mange der ikke er tilfredse med, så det er derfor jeg overvejer repeatere.
Det der med at udbygge sit mesh, er det noget systemet selv gør, eller skal man hjælpe det på vej?

Mvh. Kasper

Morten H. Nielsen
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten H. Nielsen » tirs okt 23, 2018 7:21 am

Teoretisk gør det det selv, og hvis du holder dig til Z-Wave+ gælder det nok også i virkeligheden. Ellers skal man i gang med at optimere, til det virker godt. Det er klart en af de mere bøvlede sider ved Z-Wave. Men det er mange år siden, jeg har måtte slås med det.

Ok så kan jeg se dit repeater problem.Umiddelbart må det nemmeste vel være at købe nogle plugin switch og placere dem strategisk rundt omkring? Eller måske holde Z-Wave i den ene ende af huset. Det må være muligt at lave en Raspberry Pi til en USB hub. RFXCom gør en del i sådan et setup.
Mvh
Morten

Besvar