ZHC5010 Erfaringer

Her kan stilles spørgsmål omkring Z-wave
Terkild
Geografisk sted: Frederiksberg

ZHC5010 Erfaringer

Indlæg af Terkild » ons aug 01, 2018 1:38 pm

Hej,

Er ved at planlægge styrring af lys i et nybygget hus og har kigget på Logicsoft ZHC5010.
Er der nogle som vil dele nogle erfaringer og evt. udfordringer som der har været ved installation ?

Er der udfordringer med forsinkelser eller virker de "Instant" når man trykker på knappen ?
Er byggekvaliteten ok ?
Nogen som har kombineret løsningen med en Dimmer til LED lys ?

Jeg tænker at bruge openhab som controller og en Aeon labs Gen5 Zwave stick.

Venlig hilsen

superwerder

Re: ZHC5010 Erfaringer

Indlæg af superwerder » ons aug 01, 2018 3:40 pm

Jeg har bygget for nyligt. Du kan se mine kommentarer her: viewtopic.php?f=1&t=2636&share_tid=2636 ... are_type=t

Jeg er rigtig glad for mine zhc'er. Der kan være lag en gang i mellem. Oftest ser jeg det når der kører mange zwave kommandoer i streg. Det er dog ikke noget der sker tit. Konen har accepteret hele smarthomet og er rigtig glad for alle de funktioner der følger med. :)
mvh superwerder

Homeseer bruger

Morten H. Nielsen
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten H. Nielsen » ons aug 01, 2018 9:34 pm

Jeg er glad for mine zhc5010. De er kombineret med fibaro dimmer nogle steder.

Jeg har aldrig været ude for noget mystisk. Men det er gået op for mig her på forum, at der er nogle z-wave små irritationer jeg ikke tænker over mere. :-)
Mvh
Morten

Terkild

Indlæg af Terkild » tors aug 02, 2018 10:39 pm

superwerder skrev:
ons aug 01, 2018 3:40 pm
Jeg har bygget for nyligt. Du kan se mine kommentarer her: viewtopic.php?f=1&t=2636&share_tid=2636 ... are_type=t

Jeg er rigtig glad for mine zhc'er. Der kan være lag en gang i mellem. Oftest ser jeg det når der kører mange zwave kommandoer i streg. Det er dog ikke noget der sker tit. Konen har accepteret hele smarthomet og er rigtig glad for alle de funktioner der følger med. :)
Tak for svar. Satte du dem selv i efterfølgende eller installerede jeres elektriker under byggeriet ?
Går ud fra at forsinkelser har været under aktivering af en scene hvor der kræves kommunikation med controlleren.
Som jeg har forstået det virker tænd/sluk også selv om controlleren er nede ?

superwerder

Indlæg af superwerder » tors aug 02, 2018 11:58 pm

Terkild skrev:
superwerder skrev:
ons aug 01, 2018 3:40 pm

Tak for svar. Satte du dem selv i efterfølgende eller installerede jeres elektriker under byggeriet ?
Går ud fra at forsinkelser har været under aktivering af en scene hvor der kræves kommunikation med controlleren.
Som jeg har forstået det virker tænd/sluk også selv om controlleren er nede ?
Det gjorde elektrikeren ifm byggeriet.

De fungerer instant som tænd/sluk til den lampe de sidder i, men hvis det kører over zwave så kan der opstå forsinkelser en gang imellem. Som sagt oplever jeg det dog primært når man kører mange kommandoer i træk.
mvh superwerder

Homeseer bruger

Morten_DK

Indlæg af Morten_DK » fre aug 03, 2018 2:00 pm

Er huset bygget? Ellers kunne du også veje EU kontakter, så du er lidt mere fremtidssikret.

Vi har i vores nybyg valgt EU kontakter med Aeotech Nano Dimmer / Switch, og så har jeg Home Assistant og Aeotech Z wave stick. Det fungere super. Det betyder også du kan sætte modulerne bagved stikkontakter, og ikke er bundet til kun afbryderne.

hhh23

Indlæg af hhh23 » søn aug 05, 2018 5:51 am

Morten_DK skrev:
fre aug 03, 2018 2:00 pm
Ellers kunne du også veje EU kontakter, så du er lidt mere fremtidssikret.
Hvad er EU kontakter? Mener du Schuko? Vil du linke dem du har købt og virker med/har plads til en Aeotec nano switch.

Brugeravatar
Bri_Jac
Geografisk sted: Bunkeflostrand

Indlæg af Bri_Jac » søn aug 05, 2018 9:32 am

Måske det er dem her: (Grøn for 1 lags gips, gul for 2æags gips)
https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000023485

Morten_DK

Indlæg af Morten_DK » søn aug 05, 2018 12:11 pm

Vores hedder Legrand Mosaic, men jeg overvejede også ABB Impressivo serien. Fordelen ved Legrand er, at kontakter fås både som DK kontakter og Schuko så vi har alm. kontakter alle andre steder end i køkken/bryggers, så vi slipper for stålbøjlerne. Du kan se, hvordan de ser ud her (vi har dog i hvid) http://www.heure-industrielle.com/wp-co ... 03583p.jpg Dog synes jeg ikke billeder fortæller hele sandheden, jeg synes Mosaic serien er klart pænere end de billeder der typisk fremkommer ved en google søgning.

Det jeg godt kan lide ved EU materialet er, at der kan være moduler inde bagved, så de kan både være ved afbrydere og ved kontakter og der er ingen der kan se forskel på, om det er en almindelig kontakt eller ej. Derudover, så giver det muligheden for på sigt at bruge nogle af de smarte ting, der kommer. F.eks. kan man med Devolo få en glaskontakt, der snakker sammen med Zwave, det passer direkte ind i en EU kombatibel dåse og et andet mærke laver en intregreret Hue kontakt. Det vil jeg tro aldrig kommer til at ske med en LK dåse, for der er markedet bare for lille.

Du skal dog være opmærksom på, at EU materiellet er lidt større end det vi er vant til, så det er knap så diskret. Det var jeg meget spændt på indtil vi fik vores op. Vi har faktisk haft flere der har spurgt ind til kontakterne fordi de synes de var pæne. Derudover rammer folk enten kontakten eller selve rammen, så vi får ikke beskidte fingre på væggen, som vi godt kunne døje lidt med i vores gamle hus, når børn ikke lige fik ramt helt rigtigt. Ja jeg ved godt at indenfor "home automation" burde man aldrig bruge kontakten, men det sker alligevel en gang imellem :-P

Du kan se delene her:https://ao.dk/kob-vare/el/staerkstroems ... and-mosaic vores er købt gennem elektrikeren, så jeg ved ikke helt om det er der det kommer fra i vores tilfælde. Derudover vil jeg sige at kvaliteten er en anden, der er ikke elastikker og alt muligt underligt inde bagved, det er metalramme og fjedre. Men så længe man ikke piller ved kontakten bagved er det selvfølgelig lidt ligemeget :-)

Terkild

Indlæg af Terkild » søn aug 05, 2018 8:50 pm

Fedt med lidt forskellige erfaringer og ting til overvejelse.

Vi har IHC med en openhab / homeseer løsning I dag og det fungere fint. Planen var at fjerne IHC for at spare en protokol.
Kunne dog godt lide tanken om at designet på kontakten er den samme som på IHC.
Huset skal først bygges næste år så der er lidt tid at tænke i.

Brugeravatar
perbau
Geografisk sted: Nyborg, DK

Indlæg af perbau » tirs aug 07, 2018 9:28 am

Du skal være opmærksom på at netop designet på ZHC5010 ser ud til at blive ændret.

PT er det ikke på leverandørens produktoversigt.
/Per

Lachris

Indlæg af Lachris » tors aug 09, 2018 8:09 pm

Jeg har så ikke været glad for ZHC5010.
Synes de er langsome og nogle gange registret de ikke mine tryk. Konen var ikke tilfreds så den er taget ud af produktion.

Skal så siges jeg har en domoticz installation med Z-wave og IHC, men er ikke så erfaren med Z-wave.
Så det kan bare være mig.

Lyder til andre har haft mere held end mig.

Min IHC til Hue er hurtigere end Z-Wave til Hue.

Men prøver at give den et skud mere på et tidspunkt...

majbom

Indlæg af majbom » fre aug 10, 2018 11:52 pm

Jeg var heller ikke imponeret. Jeg oplevede også tryk der ikke nåede frem og ventetid efter tryk. Samtidig havde de noget svært ved at forbinde til hinanden på trods af at de 4 jeg havde sad i samme rum på 10-12kvm.
De er solgt igen.
Måske jeg giver den nye version en chance når (hvis) den kommer.
Der er desværre bare ikke nogle kønne alternativer.

Morten H. Nielsen
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten H. Nielsen » lør aug 11, 2018 6:44 am

Jeg synes, det lyder som ikke optimerede Z-Wave net.

Jeg har ikke oplevet noget i den stil her.
Mvh
Morten

Brugeravatar
perbau
Geografisk sted: Nyborg, DK

Indlæg af perbau » lør aug 11, 2018 7:51 am

Morten kører du ikke også med en Gl. sw version, der ikke kører secure?

Sendt fra min ONEPLUS A5010 med Tapatalk

/Per

Besvar